Kasvatus- ja ohjausalan erikoisammattitutkinto

Tavoite

Kasvatus- ja ohjausalan erikoisammattitutkinnon suorittanut kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan laajan kehittämishankkeen omassa työyhteisössään. Hän pystyy arvioimaan ja valitsemaan toimintaympäristön kannalta merkittävimmän ja soveltuvimman kehittämiskohteen ja/tai toimintatapamuutoksen. Tutkinnon suorittaja kykenee perustelemaan kehittämishankkeen tai toimintatapamuutoksen tarpeellisuuden työyhteisössä. Hän osaa valita oikean menetelmän tavoitteen saavuttamiseksi.

Kohderyhmä

Koulutus on tarkoitettu henkilöille, joilla on aikaisempi sosiaali- ja terveysalan tai kasvatus- ja ohjausalan koulutus tai alan työkokemusta.

Kasvatus- ja ohjausalan erikoisammattitutkinnon tutkintokohtaisista terveydentilavaatimuksista määrätään Opetushallituksen määräyksessä. Tutkintokohtaiset terveydentilavaatimukset ammatillisessa koulutuksessa: https://bit.ly/2njUFsY

Sisältö

Kasvatus- ja ohjausalan erikoisammattitutkinto muodostuu neljästä tutkinnon osasta. Tutkinnossa on yksi pakollinen tutkinnon osa: Kasvatus- ja ohjausalan kehittämistoiminta muuttuvissa toimintaympäristöissä. Tämän suorittamisella varmistetaan, että jokaisella tutkinnon suorittaneella on vankka ja ajantasainen tietämys ja osaaminen kasvatus- ja ohjausalan toimintaympäristön nykytilasta ja tulevaisuudesta, jonka perusteella hän kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan työelämälähtöisen kehittämishankkeen. Tutkinnon suorittaneen muu osaaminen rakentuu sen mukaan, mitä valinnaisia tutkinnon osia hän on valinnut.

Tutkinnon suorittanut voi toimia kasvatus- ja ohjausalalla kehittämisen tehtävissä toteuttaen laajoja työn uudistamisen ja kehittämisen hankkeita ja/tai prosesseja.

Kasvatus- ja ohjausalan erikoisammattitutkinnon laajuus on 180 osaamispistettä (osp).

Kasvatus- ja ohjausalan tutkinnon osat:
Pakollinen tutkinnon osa:
- Kasvatus- ja ohjausalan kehittämistoiminta muuttuvissa toimintaympäristöissä, 60 osp

Valinnaiset tutkinnon osat, 120 osp:
- Kasvatus- ja ohjaustyön menetelmien kehittäminen, 60 osp
- Kehittämisprosessin toteuttaminen ja ohjaaminen kasvatus- ja ohjausalan työyhteisössä, 60 osp
- Monialainen yhteistyö kasvatus- ja ohjausalalla, 60 osp

Suoritustapa on henkilökohtaistamisen mukaan:
- teoriaopinnot monimuoto-opetuksena
- itsenäinen työskentely
- työpaikalla tapahtuva oppiminen
- näytöt

Opintojen alussa sinulle tehdään henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS), jossa huomioidaan sinulla jo oleva osaaminen, esim. työssä tai aiemmissa opinnoissa hankittu osaaminen. Opintojen sisältö, toteutustapa ja arvioitu kesto tarkentuvat HOKS-suunnitelman laadinnan yhteydessä.

Linkki tutkinnon perusteisiin

Lisätietoja

Jatkuva haku on avoinna toistaiseksi. Kaikki hakijat haastatellaan opiskelijavalinnan tekemiseksi. Sinuun ollaan yhteydessä haastattelun sopimiseksi viimeistään kahden viikon kuluessa hakemuksen jättämisestä. Opiskelijavalintoja tehdään jo hakuaikana. Opinnot on mahdollista aloittaa joustavasti.

Lisätietoa koulutuksesta:
Tutkintovastaava Aija Jylhä, p. 040 808 5040

Lisätietoa hakeutumisesta:
hakijapalvelut(at)kpedu.fi tai p. 040 808 5010

Voit tiedustella oppisopimuspalveluistamme mahdollisuutta suorittaa koulutus oppisopimuksella. Yhteystiedot löytyvät osoitteesta: https://www.kpedu.fi/hakijalle/oppisopimuskoulutus

Yhteystiedot

Keski-Pohjanmaan ammattiopisto
Opistontie 1, 68300 KÄLVIÄ


Hakijapalvelut

Puhelin: 040 808 5010

Keski-Pohjanmaan kansanopistosta löytyy ihanteellinen oppimisympäristö, joka tukee yhteisöllisyyttä, ja jossa kaikki oppivat toisiltaan. Siellä opitaan arvostamaan, ymmärtämään ja suvaitsemaan myös erilaisuutta. Osalle opiskelu on tietynlainen pysähtymisen paikka, kun taas toiset ovat kehittämässä osaamistaan ja ammattitaitoaan.

Lue lisää

Nivalalainen Henna Parttimaa opiskelee nyt toista vuotta nuoriso- ja vapaa-ajanohjaajaksi. Ala valikoitui yläkoulun yhteishaussa hieman sattumalta.

Lue lisää

Valtteri Konttila valmistui nuoriso- ja vapaa-ajanohjaakaksi, ja työskentelee tällä hetkellä erityisryhmien ohjaajana. 

Lue lisää

Kun 17-vuotias Kannuksesta kotoisin oleva Rianne Särkioja aloitti opintonsa Kpedun Kälviän toimipaikassa, muutti hän samalla ensi kertaa omilleen. Hän kertoo, että ensimmäiset päivät asuntolassa olivat jännittäviä.

Lue lisää

Toholammen kunnan varhaiskasvatus on ottanut oppisopimuksen käyttöön vastatakseen henkilöstön rekrytoinnin haasteisiin.

Lue lisää

Kasvatus- ja ohjausalaa opiskelevalle 19-vuotiaalle Venla Haaponiemelle on kertynyt jo roimasti kokemusta lasten hoitamisesta. Venlan perhe on toiminut kymmenisen vuotta tukiperheenä, joten hän on jo pienestä pitäen päässyt leikittämään niin pieniä kuin hieman isompiakin lapsia. Niinpä alavalinta ei ollut yhdeksännen luokan jälkeen vaikea.

Lue lisää

Sievistä kotoisin oleva Lina Honkaperä on ehtinyt tehdä ja opiskella jo monenlaista, vaikka ikävuosia on täynnä vasta 22. Peruskoulun perään suoritetun lukion jälkeen hän suuntasi Kaustiselle opiskelemaan hierontaa ja jäsenkorjausta. Se ei kuitenkaan tuntunut omalta alalta, joten tie vei opintopolulla vielä eteenpäin.

Lue lisää