Etsitkö opiskelupaikkaa?

Hakijapalvelut auttaa

Ilmoittaudu yleisiin kielitutkintoihin

Lisätietoa

Jatkuvan haun paikat 7.8. alkaviin nuorten ryhmiin

Tutustu & hae koulutuksiin

Nykiikö? Sitä saat millä kalastat.

4.2.2022 klo 14:19

Miksi avoimiin työpaikkoihin ei tule hakemuksia. Miksi oikeanlaisia osaajia ei ole tarjolla. Joskus vaan kala liikkuu huonosti ja vielä huonommin käy pyydyksiin. Oletko ajatellut mistä tämä johtuu?

Voisiko viehe olla väärä? Ei näytä kiinnostavalta, ei houkuttele, ei luo oikeanlaista työnantajamielikuvaa. Ei vaan tee työtään, ei kalasta.
Tässäpä asiaan liittyen viisi vinkkiä pohdittavaksi:

1. Näytätkö siltä mitä olet?
-Ensivaikutelma, huono tai hyvä, luodaan diginä. Googlettamalla, www-sivuilla, Facebookissa, Instagramissa, LinkedInissä ja kaikkialla verkossa. Annatko saman selkeän ja ehjän vaikutelman yrityksestäsi, kaikissa kanavissa. Luotko niissä mielikuvaa, joka houkuttelee sinulle osaajia. Juuri niitä, joita haluat.

2. Oletko sitä miltä näytät?
Onko todellisuus sitä, miltä näytät. Mahdollistavatko yrityksesi puitteet, tilat, tarvittavat koneet ja laitteet sen kaltaisen työympäristön mitä yrityksesi ensivaikutelma on antanut ymmärtää. Jos lupaat paljon niin annatko vielä enemmän. Varmistat, että lunastat lupauksesi.

3. Maine houkuttaa.
Mitä yrityksestäsi puhutaan, mitä ajatellaan ja missä yhteydessä yrityksesi mainitaan. Varsinkin silloin kun itse et ole paikalla. Sillä, mitä mieltä nykyinen ja yrityksessäsi ollut henkilöstösi, asiakkaasi, yhteistyökumppanisi ovat yrityksestäsi, on paljon merkitystä. Millainen maine sellaiset kalavedet.

4. Terävimmät koukut kalastavat parhaiten
Onko yritykselläsi skarppi visio ja toimiva strategia? Koko henkilöstöllä selkeä yhteinen kuva siitä, minne ollaan yhdessä menossa ja mitä suurta ja merkittävää ollaan tekemässä. Haluaako yrityksesi olla kultakala, toimia kuin kultakala ja täten vetää puoleensa, kultakaloja.

5. Tarjoatko tulevaisuutta myös huomenna?
Kuinka yrityksessänne nähdään tulevaisuus, yksin ja yhdessä? Kuinka sovitetaan yhteen yrityksen ja jokaisen omat, henkilökohtaiset urapolut. Ollaan menossa samaan suuntaan ja kun mennään, niin seistään samojen arvojen takana ja tehdään töitä yhdessä turvalliseen tulevaisuuteen luottaen.
Uskotaan, että kalaa riittää huomennakin. Siksipä jokaisen työnantajan parhaat kalastusvälineet löydät osoitteesta https://www.kpedu.fi/liiketoiminta

Minna Frilund, Irma Ikäheimo ja Aimo Syri
liiketoiminta-alan lehtorit
Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä
www.kpedu.fi

Ajankohtaista

Nykiikö? Sitä saat millä kalastat.

4.2.2022 klo 14:19

Miksi avoimiin työpaikkoihin ei tule hakemuksia. Miksi oikeanlaisia osaajia ei ole tarjolla. Joskus vaan kala liikkuu huonosti ja vielä huonommin käy pyydyksiin. Oletko ajatellut mistä tämä johtuu?

Voisiko viehe olla väärä? Ei näytä kiinnostavalta, ei houkuttele, ei luo oikeanlaista työnantajamielikuvaa. Ei vaan tee työtään, ei kalasta.
Tässäpä asiaan liittyen viisi vinkkiä pohdittavaksi:

1. Näytätkö siltä mitä olet?
-Ensivaikutelma, huono tai hyvä, luodaan diginä. Googlettamalla, www-sivuilla, Facebookissa, Instagramissa, LinkedInissä ja kaikkialla verkossa. Annatko saman selkeän ja ehjän vaikutelman yrityksestäsi, kaikissa kanavissa. Luotko niissä mielikuvaa, joka houkuttelee sinulle osaajia. Juuri niitä, joita haluat.

2. Oletko sitä miltä näytät?
Onko todellisuus sitä, miltä näytät. Mahdollistavatko yrityksesi puitteet, tilat, tarvittavat koneet ja laitteet sen kaltaisen työympäristön mitä yrityksesi ensivaikutelma on antanut ymmärtää. Jos lupaat paljon niin annatko vielä enemmän. Varmistat, että lunastat lupauksesi.

3. Maine houkuttaa.
Mitä yrityksestäsi puhutaan, mitä ajatellaan ja missä yhteydessä yrityksesi mainitaan. Varsinkin silloin kun itse et ole paikalla. Sillä, mitä mieltä nykyinen ja yrityksessäsi ollut henkilöstösi, asiakkaasi, yhteistyökumppanisi ovat yrityksestäsi, on paljon merkitystä. Millainen maine sellaiset kalavedet.

4. Terävimmät koukut kalastavat parhaiten
Onko yritykselläsi skarppi visio ja toimiva strategia? Koko henkilöstöllä selkeä yhteinen kuva siitä, minne ollaan yhdessä menossa ja mitä suurta ja merkittävää ollaan tekemässä. Haluaako yrityksesi olla kultakala, toimia kuin kultakala ja täten vetää puoleensa, kultakaloja.

5. Tarjoatko tulevaisuutta myös huomenna?
Kuinka yrityksessänne nähdään tulevaisuus, yksin ja yhdessä? Kuinka sovitetaan yhteen yrityksen ja jokaisen omat, henkilökohtaiset urapolut. Ollaan menossa samaan suuntaan ja kun mennään, niin seistään samojen arvojen takana ja tehdään töitä yhdessä turvalliseen tulevaisuuteen luottaen.
Uskotaan, että kalaa riittää huomennakin. Siksipä jokaisen työnantajan parhaat kalastusvälineet löydät osoitteesta https://www.kpedu.fi/liiketoiminta

Minna Frilund, Irma Ikäheimo ja Aimo Syri
liiketoiminta-alan lehtorit
Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä
www.kpedu.fi