Hyvinvointivalmentaja TCA - erikoistumisopinnot

Sisältö

Kolmannen opintovuoden tavoitteena ja teemana on aiemmin opitun syvällinen juurruttaminen sekä avaaminen kohti sitä itseä ja minuutta, joka potentiaalini puolesta voin olla.

Kyseessä on Transformatiivisen muutosprosessin kolmannen vaiheen syventäminen uusien työvälineiden myötä sekä oman elämän, että asiakastyöskentelyn näkökulmasta.

Lisäksi opinpolku sisältää ryhmän valmentamiseen liittyviä osuuksia, antaen näin valmiuksia toimia tulevaisuudessa, oman erikoistumisalan puitteissa, opetustehtävissä TCAn (Transformative Coaching Academy) edellyttämien kriteerien mukaisesti.

Koulutuksen aikana valitaan oma hyvinvointivalmentamisen erikoistumisala, jonka puitteissa suoritetaan oma ryhmävalmennuksellinen osio, sekä harjoitusvalmennukset.

Erityisen tärkeää on jälleen kerran palata takaisin omaan itseen, oman korkeimman potentiaalin ja oman elämäntehtävän äärelle, ja sitä kautta löytää luonteva suunta oman elämän ohjaamiselle sekä erikoistumisalalle.

Koulutus käsittelee ja antaa valmiuksia vastata seuraaviin kysymyksiin:

•Kuka minä olen juuri tässä kohtaa tätä matkaa?
•Kuinka tähän on tultu?
•Mitä mahdollisia korjausliikkeitä tarvitsen johtaakseni itseäni ja elämääni parhaalla mahdollisella tavalla?
•Kuinka voin intuitiivisesti ymmärtää Korkeimman Itsen näkökulmasta sen, mitä Elämä minusta tahtoo?
•Kuinka voin ohjata itseäni kohti tätä siten että se palvelee korkeampaa hyvää?
•Kuinka voin vahvistaa entisestään omaa centering- työskentelyä?
•Mikä tahtoo tulla näkyväksi juuri nyt?
•Kuka minä tahdon olla tässä vaiheessa matkaani korkeimman Itseni ohjatessa toimintaani?
•Kuinka voin tunnistaa, mitä Assagiolin ihmistyyppiä edustan ja mitä tahdon lajia tai toimenpiteitä erityisesti tarvitsen?
•Kuinka voin tietoisesti ohjata elämääni ja navigoida elämänkaaripsykologian näkökulmasta siten, että tietoisesti valitsen itseäni tukevimman käsikirjoituksen, sen sijaan että ‘Vulnus’ ohjaisi toimintaani huomaamattani?
•Mitkä tunnelukot ohjaavat valintojani tiedostamattomasti?
•Kuinka voin valita toisin skeematerapian työvälineistöä hyödyntäen?
•Kuinka voin luoda elämäni uuden tulevaisuuden nojautumatta menneisyyden malleihin Otto Scharmerin Presencing ja U-teorian näkökulmasta?

Koulutus täydentää kolmivuotisen Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin valmentava asiantuntija-opintokokonaisuuden.


Koulutus jakaantuu tuntimääräisesti seuraavasti:

Laajuus 700h
(lähiopetus 306h, etä 394h)

Lähiopetusjaksot 96h
(6 vkl x 16h)

Videoaktivoinnit 50h
(5 krt lähijaksojen väleissä)

Etätehtävien ohjattu verkko-opetus 160h
(sisältyy alla oleviin aiheisiin/sisältöihin)

Etätehtävät 6kpl 60h

Centering-harjoitukset sisältäen kehollisia kehoon tulo/tietoisuusharjoituksia 200h

Valmennuksen välineet erik.ala">erik.ala">erik.ala">erik.ala 20h

Ryhmänohjaaminen/valmennus 30h
(sis. raportointi)

Harjoitusvalmennukset erik.ala">erik.ala">erik.ala">erik.ala 80h
(sis. raportointi)

Oppimispäiväkirja 84h

Opinnäytetyö erik.ala">erik.ala">erik.ala">erik.ala 80h

Koulutus sisältää 12 lähiopetuspäivää seuraavina ajankohtina:

23.-24.09.2023
25.-26.11.2023
27.-28.01.2024
30.-31.3.2024
25.-26.5.2024
17.-18.8.2024

Koulutuksen järjestäjä pidättää itselleen oikeuden ohjelman muutokseen.

Lisätietoja

Koulutuksen sisällön tuottaa ja opetuksesta vastaa Transformative Coaching Lab & Transformative Coaching Academy:n hyvinvointivalmentajien asiantunteva koulutustiimi. Vastuukouluttajana on koulutusjohtaja Leena Vainio.

Koulutus laskutetaan yhdeksässä kuukausierässä jaettuna koulutuksen ajalle.
Koulutus toteutuu Keski-Pohjanmaan kansanopistolla Kälviällä, jossa on mahdollista yöpyä kurssihotellissa.
Koulutuksen sisältö: Leena Vainio , puh. 050 3003515

Käytännön järjestelyjen osalta: Keski-Pohjanmaan kansanopisto, puh. 040 8085 035/koulutussihteeri tai info.kansanopisto(at)kpedu.fi

Yhteystiedot

Keski-Pohjanmaan kansanopisto
Opistontie 1, 68300 KÄLVIÄ


Kysy koulutuksesta

Puhelin: 040 8085 035

Nepalilaissyntyinen Kabita K C, 24, tekee lähihoitajan työtä Koivurinteen pal­velukodissa Pietarsaaressa. Tällä hetkellä hän työskentelee intervallihoito-osastolla. Työtehtäviin kuuluu mm. asukkaiden hoivaa ja huolenpitoa sekä toimintakyvyn ja omatoimisuuden edistämistä.

Lue lisää

Kokkolalainen Olli Ontronen oli jämäh­tänyt kaupan alalle 11 vuodeksi, vaikka ei kokenutkaan alalla vallitsevan raha ratkai­see -mentaliteetin sopivan hänen luon­teelleen. Vuonna 2017 hän päätti vihdoin ryhtyä miettimään uusia mahdollisuuksia työrintamalla, ja hakeutui opiskelemaan lähihoitajaksi.

Lue lisää

Terveydenhoitoala tulee tulevaisuudessa kärsimään yhä merkittävämmästä työvoi­mapulasta, ja siksi kaikki apukädet ovat tarpeen – vaikkapa robotin muoviset sel­laiset. Keski-Pohjanmaan ammattiopiston OnniRobo -hankkeessa työskentelevät hoitotyön opettajat Anssi Pulkkinen, Sonja Pynssi ja Niko Kaukonen sekä IT- ja media-alan opettaja Kirsi Oikari­nen saivat hiljattain käydä tutustumassa Örebrossa sijaitsevaan innovaatioasun­toon, jossa esiteltiin uusia apuvälineitä hoitajien työnteon helpottamiseksi.

Lue lisää

Sanotaan, että sote-alalla työskennellään kutsumusammatissa. 19-vuotiaan lähihoitajaopiskelija Iida Ojan kohdalla väite pitää jokseenkin paikkansa.

Lue lisää

Kokkolassa Kirkonmäen päiväkodissa työskentelevä Kira Myllykangas kertoo päätyneensä alalle omakohtaisten kokemusten innostamana.

Lue lisää

Yli kymmenen vuotta kaupan alan töitä tehnyt Marika Andersson-Petäjä allekirjoittaa tutun totuuden, jonka mukaan hoitoala on kutsumusammatti.

Lue lisää

Viisi vuotta Kokkolassa asunut Bishow Kunwar opiskelee lähihoitajaksi. Nepalista Suomeen muuttanut Kunwar kävi Kokkolaan muutettuaan ensin kielikurssin, jonka jälkeen hän hakeutui sosiaali- ja terveysalalle valmistavaan koulutukseen.

Lue lisää

Ensihoidon osaamisalasta valmistunut lähihoitaja Pasi Saari aloitti heti valmistuttuaan työt hoitotason ambulanssissa Pietarsaaressa.– Unelmatyöpaikka, hän toteaa hymyssä suin.

Lue lisää

Sosiaali- ja terveysala oli viimeisenä Vilhelmiina Kellokosken uratoivelistalla nuorena. Tie veikin hänet Etelä-Suomeen ensin ravintola-alan työhön ja sitten puutarha-alan opintojen jälkeen kukkakauppaan töihin. 

Lue lisää

Piia Koski-Vähälä Kannuksesta opiskelee aikuisopintoina sosiaali- ja terveysalan perustutkintoa. Hän aloitti opinnot syksyllä 2014 ja valmistuu mielenterveyden ja päihdetyön osaamisalalta lähihoitajaksi lokakuussa 2016.

Lue lisää

Keskussairaalassa päivystävät kesälääkärit kävivät ennen kesätöiden alkua Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän ja Kiurun koulutuksessa Hyvinvointikampuksella. Lääkärit harjoittelivat simulaatiotilassa käytännön toimenpiteitä elvytystilanteessa.

Lue lisää

Kätilön ja karjakon töistä lapsena haaveillut Lea Haasala on työskennellyt jo pitkään hoiva-alalla. Esimies ehdotti hänelle eräänä päivänä kahvipöydässä Vanhustyön erikoisammattitutkinnon suorittamista työn ohessa.

Lue lisää

Ilkka Tossavainen valmistui hierojaksi kesäkuussa. Tiivis opiskelu vaati aikatauluttamista ja taloudenkin osalta tasapainottelua, mutta alanvaihtajaa motivoi unelma, jonka hän oli päättänyt toteuttaa.

Lue lisää

Sosiaali- ja terveysalan perustutkintoa opiskeleva kokkolalainen Joonatan Kinnunen valitsi alan siksi, että hän haluaa auttaa ihmisiä. Kinnunen on yksi niistä lähihoitajaopiskelijoista, jotka hakivat ja pääsivät erikoistumaan ensihoidon osaamisalaan. Ensihoitajat valitaan soveltuvuuskokein, jossa on sekä kirjallinen että fyysinen osuus.

Lue lisää

Kälviäläinen Marika Kamula (25) valmistui lähihoitajaksi vuonna 2010. Tuolloin hän valitsi osaamisalakseen lasten ja nuorten kasvatuksen ja hoidon. Valinta osui tavallaan kohdilleen, sillä Marika jäi tuolloin äitiyslomalle ja lopulta hän oli kotona kolmen pienen lapsensa kanssa.

Lue lisää

Luotolaiset Emilia Niemelä ja Fanny Svenfelt ovat opiskelleet suomen kieltä yläasteelta lähtien. Täysin ruotsinkielisellä kotiseudulla suomea käytetään kuitenkin vähän, joten tytöt hakeutuivat yläasteen jälkeen Kokkolaan opiskelemaan sosiaali- ja terveysalan perustutkintoa.

Lue lisää

Pietarsaaressa asuva Ikra Osman pääsi Suomeen perheensä kanssa seitsemän vuotta sitten. Nyt 18-vuotias nuori nainen opiskelee viimeistä vuotta lähihoitajaksi ja tähtää työelämään.

Lue lisää

Oral Hammaslääkärit -ketjun Kokkolan toimipaikassa oli tarvetta uusille työntekijöille. Henkilöstöhankinnassa oli aiemmin koettu haasteita, joten luontevaksi vaihtoehdoksi muodostui oppisopimuksella kouluttaminen. Tavoitteena oli, että lähihoitajan taustakoulutuksella olevat oppisopimuskoulutettavat suorittaisivat suunhoidon osaamisalan kaksi tutkinnon osaa noin vuoden mittaisen koulutuksen aikana työpaikalla oppien, ja heille solmittaisiin vakituiset työsopimukset Oralille valmistumisen jälkeen.

Lue lisää

Hilda Nopanen, 26 on hyvä esimerkki siitä, että harrastuksesta voi kehittyä ammatti, sekä myös siitä, että jatko-opintoihin voi hakeutua lähihoitajan papereilla.

Lue lisää