Digitaalisen tarinankerronnan työpaja Skotlannissa

Kohderyhmä

Kurssi on avoin kaikille digitaalisesta tarinan kerronnasta ja matkustamisesta kiinnostuneille henkilöille. Digitaalinen tarinankerronta tarjoaa uuden ja innostavan menetelmän tärkeiden tapahtumien ja muistojen tallentamiseen. Kurssi toteutetaan tällä kertaa Skotlannissa, jolloin voimme yhdistää tarinnankerrontatyöpajaan uusia kokemuksia ja elämyksiä erilaisista paikoista.

Sisältö

Digitaalisen tarinankerronnan menetelmä on helppo ja motivoiva työkalu myös digitaitojen oppimiseen ja niiden parantamiseen. Digitaalinen tarinankerronta voidaan ymmärtää eri tavoin. Tällä kurssilla käyttämäämme metodia kutsutaan Berkeleyn malliksi. Sen kehittivät Dana Atchley ja Joe Lambert 1990-luvun alussa Berkeleyn yliopistossa Kaliforniassa. Heidän määritelmänsä mukaan digitaalinen tarina on "lyhyt, minä-muotoinen videokerronta, joka on luotu yhdistämällä kertojan ääni, kuvia ja musiikki tai muita ääniä". Menetelmän taustalla olevan filosofian mukaan jokaisella ihmisellä on tarina kerrottavana. Tavoitteena on auttaa ihmisiä kertomaan tarinan, josta he ovat ylpeitä. Tarinan, jonka he haluavat jakaa muiden kanssa. Kyseessä on ohjattu ryhmäprosessi, jossa tarinankertojat tulevat kuulluiksi ja arvostetuiksi, ja jossa he itse oppivat kuuntelemaan paremmin toisia ihmisiä.

Kurssilla jokainen osallistuja tekee oman digitaalisen tarinan. Käytämme helppoja ja maksuttomia editointiohjelmia, jotta menetelmä olisi kaikkien saavutettavissa. Tavoitteena ei ole ammattimainen tuotos, vaan uniikin tarinankertojan yksilöllinen tarina. Digitaalinen tarinankerronta on voimallinen mediailmaisun muoto, joka antaa yksittäisille ihmisille mahdollisuuden tuoda esille omaa kulttuuriaan ja tarinoitaan sekä laajentaa heidän luovuuttaan. Digitaaliset tarinat voivat tarjota meille jokaiselle oman henkilökohtaisen äänen, joka "antaa elämän" omille tärkeille asioille, tuo meitä lähemmäksi toisiamme, auttaa toistemme ymmärtämisessä ja yhteyden löytämisessä.

Menetelmän kautta voi oppia sosiaalisten taitojen harjoittelemista, toisten kuuntelemista, toisia arvostavaa yhteistyötä, itsearvioinnin harjoittelemista, tunnetyöskentelyä ja muistelutyötä. Tärkeitä elementtejä prosessissa ovat myös voimaantuminen, parempi itsetunto ja minäkuva sekä ylpeys omasta tarinasta.

Työpajan lisäksi matkaan sisältyy kevyitä patikointiretkiä ja tutustumista kaupunkikohteisiin. Retket ovat pääasiassa maksuttomia. Jokainen kurssilainen voi käydä kiinnostuksena mukaan muissa kohteissa.

Matka-aika on 8 vuorokautta 11. - 18.4.2023.

1. päivä l
Lento Helsingistä Edinburghiin
yöpyminen Edinburghissa

2. päivä
Junamatka länsirannikolle
Tarinatyöpaja klo.15 - 19
Tarinaharjoituksia
Tarinan kirjoittaminen
Tarinapiiri

3. päivä
Aamupäivällä retki lähialueelle
Tarinatyöpaja klo. 15 -19
Lukuharjoitukset
Äänitykset
Editointi

4. päivä
Aamupäivällä retki lähialueelle
Tarinatyöpaja klo. 15 -19
Tarinoiden viimeistely
Tarinoiden katsominen

5. päivä
Junamatka Invernessiin
Tutustumista kaupunkiin

6. päivä
Retki Loch Ness
Yöpyminen Edinburghissa

7. päivä
Vapaata aikaa Edinburghissa
Lento Edinburgista Helsinkiin


Lisäksi 29.3. klo. 18 – 20, luento digitaalisesta tarinankerronnasta, etukäteisohjeistus työpajoihin

Lisätietoja

kouluttajat: Minna Poutanen ja Sari Hiltunen

Kurssille mahtuu 12 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä.

Kurssihinta 965 € sisältää: Lennot Hki- Edinburgh - Hki, digitaalisen tarinankerronnan työpajan, yöpymiset aamupalalla 2hh keskitason majoituksissa, junamatkat kohteessa. Kurssihinta ei sisällä matkavakuutusta, matkakustannuksia Helsinki-Vantaan lentokentälle eikä aterioista.

Keski-Pohjanmaan kansanopisto pidättää oikeuden matkaohjelman muutoksiin. Ilmoittautuminen on sitova. Ilmoittautumisajan jälkeen peruutetusta paikasta perimme siihen mennessä aiheutuneet kustannukset.
Lisätietoja: minna.poutanen(at)kpedu.fi tai sari.hiltunen(at)kpedu.fi

Yhteystiedot

Keski-Pohjanmaan kansanopisto
Opistontie 1, 68300 KÄLVIÄ


Kysy koulutuksesta

Puhelin: 040 8085 035

Keski-Pohjanmaan kansanopistosta löytyy ihanteellinen oppimisympäristö, joka tukee yhteisöllisyyttä, ja jossa kaikki oppivat toisiltaan. Siellä opitaan arvostamaan, ymmärtämään ja suvaitsemaan myös erilaisuutta. Osalle opiskelu on tietynlainen pysähtymisen paikka, kun taas toiset ovat kehittämässä osaamistaan ja ammattitaitoaan.

Lue lisää

Kokkolalaista Anders Lillhongaa on aina kiinnostanut tanssi ja kehollisuus. Hakeutuminen tanssialalle kuitenkin vei aikansa.

Lue lisää

Taideaineet ja käsillä tekeminen ovat aina kiinnostaneet valokuvaajan ammattitutkinnon keväällä suorittanutta Jenni Rajaniemeä. Linssin läpi maailmaa tutkiva valokuvaaja unelmoi omasta kuvaamosta, ja tutkinnon myötä haaveet ovat askelta lähempänä.

Lue lisää

Nivalalainen Elisa Ojala on aina nauttinut piirtämisestä. Koronan iskiessä hän päätti ostaa ensimmäiset akryylimaalinsa ja laajentaa taideharrastustaan maalaamisen pariin. Hän innostui maalaamisesta kovasti, ja päätti hakea siihen lisäoppia.

Lue lisää

Haminasta kotoisin oleva Elise Zoon ei nuoruudessaan kokenut olevansa erityisen taiteellinen. Jollakin tasolla luova työ ja taiteen tekeminen on kuitenkin kiinnostanut, ja yksi luovuuden toteuttamiskeinoista oli aikoinaan teinisirkukseen osallistuminen.

Lue lisää

Tanssimisesta nauttiva Henna Hietamäki haki peruskoulun jälkeen Redun tanssilinjalle. Sinne ei kuitenkaan paikkaa auennut ensimmäisellä yrittämällä, joten hän päätyi hakemaan lisää pohjaa oman ilmaisun tutkimiselle Kälviä Arts -opistovuodesta.

Lue lisää