Digitaalinen tarinankerronta kehitysvammatyön ammattilaisille

Tavoite

Kurssin tavoitteena on oppia digitaalisen tarinankerronnan menetelmä sekä perustaidot tarinan tekemisen ohjaamisesta kehitysvammaisen ihmisen kanssa. Kurssi tarjoaa lisäkoulutusta kehitysvammaisten ihmisten kanssa työskenteleville ohjaajille, opettajille, henkilökohtaisille avustajille, vapaaehtoistyöntekijöille ja omaishoitajille. Digitaalinen tarinankerronta tarjoaa uuden ja innostavan menetelmän päivätoimintaan, asumisyksiköihin ja oppilaitoksiin. Menetelmä on helppo ja motivoiva työkalu digitaitojen oppimiseen ja parantamiseen sekä ohjaajille että kehitysvammaiselle ihmiselle. Digitaalinen tarinankerronta voi auttaa opettajia, ohjaajia ja avustajia tuntemaan oppilaat tai vaikkapa asumisyksikön asukkaat entistä paremmin.

Sisältö

Digitaalinen tarinankerronta voidaan ymmärtää eri tavoin. Tällä kurssilla käyttämäämme metodia kutsutaan Berkeleyn malliksi. Sen kehittivät Dana Atchley ja Joe Lambert 1990-luvun alussa Berkeleyn yliopistossa Kaliforniassa (USA). Heidän määritelmänsä mukaan digitaalinen tarina on "lyhyt, minä-muotoinen videokerronta, joka on luotu yhdistämällä kertojan ääni, kuvia ja musiikki tai muita ääniä". Metodin taustalla olevan filosofian mukaan jokaisella ihmisellä on tarina kerrottavana. Metodi auttaa ihmisiä kertomaan tarinan, josta he ovat ylpeitä. Tarinan, jonka he haluavat jakaa muiden kanssa. Kyseessä on ohjattu ryhmäprosessi, jossa tarinankertojat tulevat kuulluiksi ja arvostetuiksi, ja jossa he itse oppivat kuuntelemaan paremmin toisia ihmisiä.

Kurssilla jokainen osallistuja tekee oman digitaalisen tarinan ja lopuksi keskustellaan menetelmän soveltamisesta silloin, kun tarinankertoja on kehitysvammainen ihminen. Digitaalisen tarinankerronnan ohjaaminen toiselle ihmiselle vaatii pohjalle oman kokemuksen tarinan tekemisestä. Oma henkilökohtainen kokemus nostaa tietoisuuteen tarinatyöskentelyn prosessissa nousevia tunteita ja auttaa ohjaamaan paremmin toista ihmistä. Oman tarinan tekeminen tukee myös menetelmän soveltamista omaan työhön ja omien asiakkaiden lähtökohtiin.

Käytämme aina helppoja ja maksuttomia editointiohjelmia, jotta menetelmä olisi kaikkien saavutettavissa. Tavoitteena ei ole ammattimainen tuotos, vaan uniikin tarinankertojan yksilöllinen tarina. Digitaalinen tarinankerronta on voimallinen mediailmaisun muoto, joka antaa yksittäisille ihmisille mahdollisuuden tuoda esille omaa kulttuuriaan ja tarinoitaan sekä laajentaa heidän luovuuttaan. Digitaaliset tarinat voivat tarjota meille jokaiselle oman henkilökohtaisen äänen, joka "antaa elämän" omille tärkeille asioille, tuo meitä lähemmäksi toisiamme, auttaa toistemme ymmärtämisessä ja yhteyden löytämisessä.

Menetelmän kautta voi oppia sosiaalisten taitojen harjoittelemista, toisten kuuntelemista, toisia arvostavaa yhteistyötä, itsearvioinnin harjoittelemista, tunnetyöskentelyä ja muistelutyötä. Tärkeitä elementtejä prosessissa ovat myös voimaantuminen, parempi itsetunto ja minäkuva sekä ylpeys omasta tarinasta. Digitaalisen tarinan tekeminen parantaa myös digitaitoja, luovuutta ja kommunikointitaitoja.

Toteutus

1. päivä klo 9-16
Menetelmän esittely
Tarinaharjoituksia
Tarinan kirjoittamista
Tarinapiiri
Tekstien viimeistelyä

2. päivä klo 9-16
Lukuharjoitukset
Äänitykset
Editointi
Tarinat valmiiksi

3. päivä 9-16
Tarinoiden katsominen
Minä digitaalisen tarinan ohjaajana

Lisätietoja

Digitaalisen tarinan voi tehdä omalla läppärillä tai tabletilla. Tarvittaessa voi käyttää opiston iPad-tablettia. Kurssin ohjaajina toimivat Sari Hiltunen ja Minna Poutanen.

Kurssille mahtuu 12 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä.

Hinta sisältää opetuksen, lounaan ja kurssimateriaalin

Lisätietoja kurssista:
Keski-Pohjanmaan kansanopisto
044 7250 701/Minna Poutanen (ti-pe klo 9-16)
040 8073 512/Sari Hiltunen

Yhteystiedot

Keski-Pohjanmaan kansanopisto
Opistontie 1, 68300 KÄLVIÄ


Kysy koulutuksesta

Puhelin: 040 8085 035

Keski-Pohjanmaan kansanopistosta löytyy ihanteellinen oppimisympäristö, joka tukee yhteisöllisyyttä, ja jossa kaikki oppivat toisiltaan. Siellä opitaan arvostamaan, ymmärtämään ja suvaitsemaan myös erilaisuutta. Osalle opiskelu on tietynlainen pysähtymisen paikka, kun taas toiset ovat kehittämässä osaamistaan ja ammattitaitoaan.

Lue lisää

Kokkolalaista Anders Lillhongaa on aina kiinnostanut tanssi ja kehollisuus. Hakeutuminen tanssialalle kuitenkin vei aikansa.

Lue lisää

Taideaineet ja käsillä tekeminen ovat aina kiinnostaneet valokuvaajan ammattitutkinnon keväällä suorittanutta Jenni Rajaniemeä. Linssin läpi maailmaa tutkiva valokuvaaja unelmoi omasta kuvaamosta, ja tutkinnon myötä haaveet ovat askelta lähempänä.

Lue lisää