Koulutamme nuoret ja aikuiset

Virtuaalinen vanhempainilta 9-luokkalaisten vanhemmille

Katso tallenne!

Yhteystiedot hakusessa?

Hae henkilöhausta

Tutustu koulutuksiin!

Klikkaa ja löydä!

Aku Hirviniemi, Janne Kataja ja tubettaja Selma Takala kampanjoivat luonnonvara-alan puolesta

13.11.2017 klo 08:55
Luonnonvara-alan johtajat ry on ollut kokoamassa kampanjaa maatalouden ja ruokaketjun tärkeydestä ja mahdollisuuksista tällä hetkellä ja tulevaisuudessa.

Luonnonvara-ala on huolissaan maatalous- ja puutarha-alan tulevaisuudesta. Suomessa on hyvät mahdollisuudet luonnonolosuhteiden puolesta (poikkeus kesä 2017) monipuoliseen ruoantuotantoon. Alalle pitäisi saada tulevaisuudessakin opiskelijoita ja sitä kautta työntekijöitä, jotta kotimainen ruuantuotanto säilyy vahvana. 

17 luonnonvara-alan oppilaitosta, MTK ja Luonnonvara-alan johtajat ry kampanjoivat  alan houkuttelevuutta tunnetuilla kasvoilla. Mukana kampanjassa ovat näyttelijät Aku Hirviniemi, viihde-alan monitaituri Janne Kataja ja suosittu tubettaja BySelma eli Selma Takala.

- Haluamme nostaa kampanjalla kotimaisen ruokatuotannon ja -ketjun arvostusta. Kaikilla hyvinvointivaltioilla on todella vahva oman ruuan tuotanto. Meillä Suomessakin näin on vielä toistaiseksi. Ruokaketjuun on saatava jatkossakin hyviä ammattilaisia varmistamaan toimialan työskentelyä, sanoo Tarvaalan koulutusjohtaja ja Luonnonvara-alan johtajat ry:n puheenjohtaja Pekka Janhonen.

Markkinointikampanja on suunnattu 13-22-vuotiaille nuorille. Tuotantoyhtiö Hihhihhii on tuottanut viisi Aku Hirviniemen ja Janne Katajan tähdittämää videota, jotka löytyvät Luonnosta ammatiksi YouTube-kanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/channel/UCT6RqlMdtj0HDQ1xjmj0jLQ

BySelma julkaisee omalla kanavallaan videon, jossa hän kokkaa helppoa ruokaa kotimaisista raaka-aineista ja kertoo samalla luonnonvara-alasta. BySelmalla on yli 43 000 seuraajaa. BySelman video löytyy 22.10. alkaen osoitteesta https://www.youtube.com/watch?v=xkGlCYSyfnA
Lisäksi lokakuussa toteutetaan laaja Instagram-mainoskampanja.

Kiinnostus alaan vähentynyt


- Kiinnostus alaan on vielä ollut hyvä, opiskelijoita riittää, mutta muutaman viime vuoden aikana kiinnostus on vähentynyt ja samalla kriittisyys suomalaista lihaa, maitoa ja eläinperäistä tuotantoa kohtaan on lisääntynyt. On katsottu, että kotimaisen tuotannon korvaavia elintarvikkeita, kuten kookosmaitoa, soijamaitoa ja soijaa, pitäisi hankkia yhä enemmän, sanoo Janhonen. 

Luonnonvara-alan johtajat haluavat herättää keskustelua siitä, onko parempi, että tuotteet tulevat ulkomailta, jolloin ei voida taata laatua toisin kuin kotimaisissa tuotteissa. He haluavat vedota puhtauteen ja turvallisuuteen sekä työpaikkoihin, joita ala tarjoaa.

- Vaikka Suomi on pohjoinen maa, meillä saadaan maa kasvamaan ja tuottamaan, kun osataan se tehdä.  Tarvitsemme jatkossakin osaavia ihmisiä, sanoo Pekka Janhonen.


Lisätietoja: Luonnonvara-alan johtajat ry, hallituksen puheenjohtaja Pekka Janhonen (Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto, Tarvaala,) p. 040 054 2031
 

Uutisia

Aku Hirviniemi, Janne Kataja ja tubettaja Selma Takala kampanjoivat luonnonvara-alan puolesta

13.11.2017 klo 08:55
Luonnonvara-alan johtajat ry on ollut kokoamassa kampanjaa maatalouden ja ruokaketjun tärkeydestä ja mahdollisuuksista tällä hetkellä ja tulevaisuudessa.

Luonnonvara-ala on huolissaan maatalous- ja puutarha-alan tulevaisuudesta. Suomessa on hyvät mahdollisuudet luonnonolosuhteiden puolesta (poikkeus kesä 2017) monipuoliseen ruoantuotantoon. Alalle pitäisi saada tulevaisuudessakin opiskelijoita ja sitä kautta työntekijöitä, jotta kotimainen ruuantuotanto säilyy vahvana. 

17 luonnonvara-alan oppilaitosta, MTK ja Luonnonvara-alan johtajat ry kampanjoivat  alan houkuttelevuutta tunnetuilla kasvoilla. Mukana kampanjassa ovat näyttelijät Aku Hirviniemi, viihde-alan monitaituri Janne Kataja ja suosittu tubettaja BySelma eli Selma Takala.

- Haluamme nostaa kampanjalla kotimaisen ruokatuotannon ja -ketjun arvostusta. Kaikilla hyvinvointivaltioilla on todella vahva oman ruuan tuotanto. Meillä Suomessakin näin on vielä toistaiseksi. Ruokaketjuun on saatava jatkossakin hyviä ammattilaisia varmistamaan toimialan työskentelyä, sanoo Tarvaalan koulutusjohtaja ja Luonnonvara-alan johtajat ry:n puheenjohtaja Pekka Janhonen.

Markkinointikampanja on suunnattu 13-22-vuotiaille nuorille. Tuotantoyhtiö Hihhihhii on tuottanut viisi Aku Hirviniemen ja Janne Katajan tähdittämää videota, jotka löytyvät Luonnosta ammatiksi YouTube-kanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/channel/UCT6RqlMdtj0HDQ1xjmj0jLQ

BySelma julkaisee omalla kanavallaan videon, jossa hän kokkaa helppoa ruokaa kotimaisista raaka-aineista ja kertoo samalla luonnonvara-alasta. BySelmalla on yli 43 000 seuraajaa. BySelman video löytyy 22.10. alkaen osoitteesta https://www.youtube.com/watch?v=xkGlCYSyfnA
Lisäksi lokakuussa toteutetaan laaja Instagram-mainoskampanja.

Kiinnostus alaan vähentynyt


- Kiinnostus alaan on vielä ollut hyvä, opiskelijoita riittää, mutta muutaman viime vuoden aikana kiinnostus on vähentynyt ja samalla kriittisyys suomalaista lihaa, maitoa ja eläinperäistä tuotantoa kohtaan on lisääntynyt. On katsottu, että kotimaisen tuotannon korvaavia elintarvikkeita, kuten kookosmaitoa, soijamaitoa ja soijaa, pitäisi hankkia yhä enemmän, sanoo Janhonen. 

Luonnonvara-alan johtajat haluavat herättää keskustelua siitä, onko parempi, että tuotteet tulevat ulkomailta, jolloin ei voida taata laatua toisin kuin kotimaisissa tuotteissa. He haluavat vedota puhtauteen ja turvallisuuteen sekä työpaikkoihin, joita ala tarjoaa.

- Vaikka Suomi on pohjoinen maa, meillä saadaan maa kasvamaan ja tuottamaan, kun osataan se tehdä.  Tarvitsemme jatkossakin osaavia ihmisiä, sanoo Pekka Janhonen.


Lisätietoja: Luonnonvara-alan johtajat ry, hallituksen puheenjohtaja Pekka Janhonen (Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto, Tarvaala,) p. 040 054 2031