Hankkeeseen palkattiin kaksi mielenterveys- ja hyvinvointiosaamista omaavaa henkilöä yhteisölliseen opiskeluhuoltoon opettajien ja opetusryhmien tueksi. Ohjaajat olivat näkyvästi läsnä oppilaitoksen toimipaikkojen arjessa ja helposti matalalla kynnyksellä lähestyttäviä. Yksi toimii Kannuksen toimipaikassa ja yksi kansanopistossa Kälviällä.
Toiminnan avulla tuettiin opiskelijoiden elämänhallintaa, mielenterveyttä, hyvinvointia, itsetunnonvahvistamista, vuorovaikutusta sekä osallisuutta.
Toinen keskeinen tehtävä oli tarjota tukea luokkiin opettajien ja opetusryhmien tueksi. Kiinnitettiin huomiota opiskelijoiden tunteiden hallintaan, mielenterveyden tukemiseen ja arjen taitojen vahvistamiseen. Teemoja, joita käytiin läpi olivat lepo, ravinto, ihmissuhteet, tunteet, liikkuminen ja mielekäs vapaa-aika.
Tarjottiin myös työpajoja, ryhmäytymistä sekä ryhmiä eri toimialoille mielenterveyden tukemiseen, arjen hallintaan, itsetuntemuksen vahvistamiseen sekä tietoa vahvuuksista, selviytymisestä, rentoutumisesta ja toiveikkuudesta.
Järjestettiin koulutusta koko henkilökunnalle yhteisöllisyyden ja pedagogisen turvallisuuden tukemiseen.
Vahvistettiin nuorten välituntien ja vapaa-ajan merkityksellisyyttä, yhteisöllisyyden, taiteen, liikunnan ja luonto- ja elämystoiminnan keinoin. Harrastuksia ja mielekästä vapaa-ajan tekemistä vailla olevia opiskelijoita ohjattiin erilaisiin vapaa-ajan palveluihin esittelemällä taiteen, kulttuurin ja liikunnan tarjontaa ja tarjoamalla matalan kynnyksen lajikokeiluja. Toteutetaan Taiteen ja liikunnan työpajoja yhdessä verkoston kanssa.
Tuettiin sateenkaarinuorten mielenterveyttä ja lisättiin henkilökunnan tietoisuutta aiheesta.
Tulokset
Mielenterveys- ja hyvinvointiosaamista omaavien henkilöiden yhteisöllisten opiskeluhuollon
toimenpiteiden avulla opiskelijoiden, opetusryhmien mutta myös opettajien oli mahdollista saada tukea matalalla kynnyksellä.
Toiminnan avulla voitiin tukea opiskelijoiden elämänhallintaa, mielenterveyttä, hyvinvointia, itsetunnon vahvistamista, vuorovaikutusta sekä osallisuutta. Asioiden joiden toivottiin vahvistuvan olivat opiskelijoiden parempi lepo, ravinto, ihmissuhteet, tunteet, mielenterveys, liikkuminen ja mielekäs vapaa-aika. Henkilökunnan osaaminen opiskelijoiden kohtaamiseen parani, tietoisuus positiivisesta psykologiasta ja luonteen vahvuuksista lisääntyi. Sekä kyky ottaa puheeksi mielenterveyden haasteet parani.
Sateenkaarinuoret kokevat olevansa arvostettuna yhteisön jäsenenä, heidän minäkäsityksensä ja minäpystyvyytensä on vahvistunut. Henkilökunnan kyky kohdata heitä on parantunut.
Palautetta on kerätty erilaisista isommista tapahtumista kuten orientaatioviikosta, liikuntapäivistä, turvallisuuspäivästä. Palautetta ovat antaneet opiskelijoiden lisäksi henkilökunta ja sidosryhmät. Palaute on ollut pääsääntöisesti positiivista. Erilaiset tapahtumat on koettu tarpeellisiksi ja tärkeiksi.
Kälviän opiskelijoilta saamasta palautteesta ilmenee, että he ovat saaneet apua asioiden hoitamiseen, joista heillä ei vielä ollut ennestään tietoa tai kokemusta. Palautteessa kerrottiin myös, että kasvatusohjaajalle on helppo puhua aroistakin asioista. Vierailevilta opettajilta saamani palaute on ollut, että opettajat ovat kokeneet tärkeäksi, sen että oppitunneilla on mukana aikuinen, joka tuntee opiskelijat.
AmisGaala asiaa.