Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto

Tavoite

Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnon suorittanut osaa toimia erilaisissa kasvatus-, opetus- ja ohjausalan toimintaympäristöissä.

Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaaja osallistuu eri ikäisten ihmisten kasvatuksen ja toimintakyvyn tukemiseen ja ohjaamiseen. Hän edistää oppimista yhdessä opettajan ja muun opetushenkilöstön kanssa. Aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksessa hän kykenee työskentelemään itsenäisesti ja suunnitelmallisesti. Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaaja voi työskennellä eri ikäisten kasvatus- ja ohjaustyössä eri koulutusasteilla, koulutusmuodoissa ja aamu- ja iltapäivätoiminnassa sekä vapaa-ajan toiminnassa.

Perhepäivähoitaja toteuttaa monipuolista, lapsen tarpeista lähtevää varhaiskasvatusta ja toimii vastuullisena kasvattajana. Hän suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista varhaiskasvatusta yhteistyössä perheiden ja muun yhteistyöverkoston kanssa. Perhepäivähoitaja voi työskennellä julkisen tai yksityisen varhaiskasvatusorganisaation palveluksessa tai yrittäjänä.

Kasvatuksen osaamisalan suorittaja kykenee toimimaan uusimpien kasvatus- ja ohjausalan tavoitteiden ja säädösten mukaisesti erityisesti varhaiskasvatuksessa. Hän osaa hyödyntää monipuolisesti erilaisia työmenetelmiä ja kykenee toimimaan vaativissakin ympäristöissä moniammatillisessa yhteistyössä kasvatus- ja ohjausalan tehtävissä.

Ohjauksen osaamisalan suorittanut hallitsee vaativia asiakas- ja ohjaustilanteita eri ikäisten kanssa. Hän osaa ohjata yksilöitä ja ryhmiä sekä hyödyntää monialaista verkostoa työssään. Hän toteuttaa elinikäistä ohjausta eri taustaisten ohjattavien kanssa esimerkiksi elämänvaiheiden muutostilanteissa, työllistymisessä tai lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin edistämisessä.

Kohderyhmä

Opetushallituksen määräyksessä "Tutkintokohtaiset terveydentilavaatimukset ammatillisessa koulutuksessa" löytyy Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkintoa koskevat tutkintokohtaiset terveydentilavaatimukset:
https://bit.ly/2njUFsY

Sisältö

Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinnon laajuus on 150 osaamispistettä (osp).

Tarjoamme seuraavia osaamisaloja:
- Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen osaamisala
- Perhepäivähoidon osaamisala
- Kasvatuksen osaamisala
- Ohjauksen osaamisala

Valinnaisista tutkinnon osista toteutamme seuraavia:
- Etsivässä työssä toimiminen, 20 osp
- Kulttuurinen moninaisuus kasvatus- ja ohjaustyössä, 20 osp
- Kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen, 20 osp
- Draamailmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa, 10 osp
- Kuvallisen ilmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa, 10 osp
- Musiikillisen ilmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa, 10 osp
- Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon aktiivinen edistäminen, 20 osp

Suoritustapa on henkilökohtaistamisen mukaan:
- teoriaopinnot monimuoto-opetuksena
- itsenäinen työskentely
- työpaikalla tapahtuva osaamisen hankkiminen

Osaaminen osoitetaan näytöissä.

Opintojen alussa sinulle tehdään henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS), jossa huomioidaan sinulla jo oleva osaaminen, esim. työssä tai aiemmissa opinnoissa hankittu osaaminen. Opintojen sisältö, toteutustapa ja arvioitu kesto tarkentuvat HOKS-suunnitelman laadinnan yhteydessä.

Linkki tutkinnon perusteisiin

Lisätietoja

Jatkuva haku on avoinna toistaiseksi. Kaikki hakijat haastatellaan opiskelijavalinnan tekemiseksi. Sinuun ollaan yhteydessä haastattelun sopimiseksi viimeistään kahden viikon kuluessa hakemuksen jättämisestä. Opiskelijavalintoja tehdään jo hakuaikana. Opinnot on mahdollista aloittaa joustavasti.

Lisätietoa koulutuksesta:
Tutkintovastaava Aija Jylhä, p. 040 808 5040

Lisätietoa hakeutumisesta:
hakijapalvelut(at)kpedu.fi tai p. 040 808 5010

Voit tiedustella oppisopimuspalveluistamme mahdollisuutta suorittaa koulutus oppisopimuksella. Yhteystiedot löytyvät osoitteesta: https://www.kpedu.fi/hakijalle/oppisopimuskoulutus

Yhteystiedot

Keski-Pohjanmaan ammattiopisto
Opistontie 1, 68300 KÄLVIÄ


Hakijapalvelut

Puhelin: 040 808 5010

Keski-Pohjanmaan kansanopistosta löytyy ihanteellinen oppimisympäristö, joka tukee yhteisöllisyyttä, ja jossa kaikki oppivat toisiltaan. Siellä opitaan arvostamaan, ymmärtämään ja suvaitsemaan myös erilaisuutta. Osalle opiskelu on tietynlainen pysähtymisen paikka, kun taas toiset ovat kehittämässä osaamistaan ja ammattitaitoaan.

Lue lisää

Nivalalainen Henna Parttimaa opiskelee nyt toista vuotta nuoriso- ja vapaa-ajanohjaajaksi. Ala valikoitui yläkoulun yhteishaussa hieman sattumalta.

Lue lisää

Valtteri Konttila valmistui nuoriso- ja vapaa-ajanohjaakaksi, ja työskentelee tällä hetkellä erityisryhmien ohjaajana. 

Lue lisää

Kun 17-vuotias Kannuksesta kotoisin oleva Rianne Särkioja aloitti opintonsa Kpedun Kälviän toimipaikassa, muutti hän samalla ensi kertaa omilleen. Hän kertoo, että ensimmäiset päivät asuntolassa olivat jännittäviä.

Lue lisää

Toholammen kunnan varhaiskasvatus on ottanut oppisopimuksen käyttöön vastatakseen henkilöstön rekrytoinnin haasteisiin.

Lue lisää

Kasvatus- ja ohjausalaa opiskelevalle 19-vuotiaalle Venla Haaponiemelle on kertynyt jo roimasti kokemusta lasten hoitamisesta. Venlan perhe on toiminut kymmenisen vuotta tukiperheenä, joten hän on jo pienestä pitäen päässyt leikittämään niin pieniä kuin hieman isompiakin lapsia. Niinpä alavalinta ei ollut yhdeksännen luokan jälkeen vaikea.

Lue lisää

Sievistä kotoisin oleva Lina Honkaperä on ehtinyt tehdä ja opiskella jo monenlaista, vaikka ikävuosia on täynnä vasta 22. Peruskoulun perään suoritetun lukion jälkeen hän suuntasi Kaustiselle opiskelemaan hierontaa ja jäsenkorjausta. Se ei kuitenkaan tuntunut omalta alalta, joten tie vei opintopolulla vielä eteenpäin.

Lue lisää