Julia Laakso

Media-ala tarvitsee monipuolisia sisällöntuottajia

Julia Laakso opiskelee media-alan ja kuvallisen ilmaisun perustutkintoa saadakseen käytännön osaamista markkinoinnista. Laakso on valmistumassa ammattikorkeakoulusta tradenomiksi, mutta halusi täydentää osaamistaan.

- Tradenomiopinnoissa on keskitytty ehkä enemmän teoriaan, joten ammattiopistosta lähdin hakemaan nimenomaan käytännön osaamista ja sitä olen saanutkin, Laakso kertoo.

Tärkeintä on sisältö

Työssäoppimispaikan Laakso sai Viestintätoimisto St. Hurmoksesta, joka tarjoaa mainostoimistopalveluita yrityksille.

- Työssäoppimisesta minulla on vain positiivista sanottavaa. Täällä pääsee soveltamaan opittuja asioita suoraan käytäntöön, Laakso iloitsee.

Laakson työtehtäviin Hurmoksessa kuuluu Kampaamotuotteet.fi-verkkokaupan tuotekuvien ja videoiden tekeminen, Laaturenkaat.fi-verkkokaupan YouTube-mainosvideot sekä imagokuvien tuottaminen miesten kosmetiikkatuotteita valmistavalle Noberu of Sweden -tuotemerkille. 

- Olen päässyt aika sopivassa suhteessa soveltamaan tuttuja taitoja ja oppimaan uutta. Täällä työskennellessä painottuu erityisesti sisällöntuotanto, ja siitä olen oppinut uutta. Opinnoissa meillä on mietitty sisältöjä enemmän teknisestä näkökulmasta.

Hurmoksen toimitusjohtaja Johannes Kuutsa kertoo, että mainostoimistoissa tarvitaan taitavia sisällöntuottajia.

- Meidän tehtävämme on tuottaa asiakkaallemme palveluita, jotka kasvattavat asiakkaamme liikevaihtoa. Siinä työssä ei voi liikaa painottaa sisällön merkitystä. Kaikilla on käytössä samat kanavat ja tietotulva on valtava. Markkinointikanavat myös vaihtuvat, mutta hyvä sisältö menestyy aina. Onkin ollut ilo huomata, että Julialla on hyvä itsenäinen ote sisällöntuotantoon, Kuutsa kertoo.

Väylät auki työelämään

Laakso on puolivälin paikkeilla media-alan opinnoissaan ja kokemukset ovat olleet positiivisia.

- Opinnoissa on tehty paljon käytännönläheisiä projekteja ja Mediakeskus LIME:llä on huikeat tilat ja todella hyvät yrityskontaktit, Laakso kehuu.

Ammatillisen koulutuksen uudistuttua työelämäyhteistyö korostuu entisestään. Hurmoksessa suhtaudutaan työssäoppimiseen avoimen positiivisesti.

- Meillä on ollut useita työssäoppijoita, ja se on aina ollut hyvä ratkaisu.  Työssäoppiminen on työnantajalle hyvä ja melko riskitön tapa löytää lahjakkaat nuoret, joilla on edellytyksiä alalle. Graafinen suunnittelijamme on alun perin tullut meille työssäoppijaksi ja on nykyään vakituisessa työsuhteessa, Kuutsa kertoo.

Laakso ei vielä ole tehnyt tarkempia tulevaisuuden suunnitelmia, mutta markkinoinnin parissa hän haluaa jatkaa.

- Julialla on hyvät edellytykset alalle. Koulutusyhdistelmänsä ansiosta Julia pystyy sekä suunnittelemaan että toteuttamaan erilaisia markkinointikokonaisuuksia, kehuu Kuutsa.
 
Viimeksi muokattu: 20.4.2018