IMG_9130 Ahola Transport rekryopiskelijat

Rekrykoulutuksella ajojärjestelijäksi Ahola Transportille

Kun yritys tarvitsee lisää työvoimaa, mutta sopivia osaajia on syystä tai toisesta vaikea löytää työmarkkinoilta, on rekrykoulutus hyvä vaihtoehto.

- Meillä oli tarve löytää isompi joukko ajojärjestelijöitä operatiivisen toiminnan tiimiimme. Kuulimme yhteistyöyritykseltämme positiivisia kokemuksia rekrykoulutuksesta, joten päätimme selvittää olisiko se meillekin hyvä ratkaisu, kertoo Unit Manager Markus Corin logistiikkakonserni Ahola Transportilta.  

Ahola Transport on yli 60 vuotta vanha perheyritys, joka tarjoaa kuljetuspalveluita niin kotimaassa kuin ulkomailla. Yhtiön päämarkkina-aluetta ovat Pohjoismaat, Baltia ja KIE-maat (Puola, Tsekki ja Slovakia). Ahola Transport -konsernilla on noin 230 työntekijää neljässä maassa. 

Ahola Transportin operatiivisen toiminnan ryhmässä työskentelee 40 ajojärjestelijää, jotka omalta osaltaan pitävät huolen siitä, että tavara siirtyy paikasta toiseen tehokkaasti ja taloudellisesti. Ajojärjestelijä ottaa vastaan asiakkaan tilauksen, antaa kuljettajalle tarvittavat tiedot kuormasta ja sen lastaus- ja purkupaikasta, suunnittelee ajoreitin ja aikataulun sekä pitää asiakkaan ajan tasalla kuljetuksen kulusta. Kaikki tämä suunnitellaan asiakkaan tarpeen mukaisesti, jolloin kumpikaan osapuoli ei hukkaa aikaa eikä rahaa.

- Tarvitsimme tiimiimme kahdeksan ajojärjestelijää lisää. Sellaisen porukan rekrytoiminen omin voimin olisi varsin työlästä, Corin muistelee.

Osaajia eri aloilta

Paikat olivat haettavina TE-toimiston kautta. Hakemuksia tuli liki 50, joista TE-toimiston, yrityksen ja Osuvakoulutuksen edustajat haastattelivat parikymmentä henkilöä. 

- Prosessi oli mutkaton ja helppo. Ammattilaiset hoitivat rekrytoinnin ja löysivät meille hyviä hakijoita. Meillä aloitti kahdeksan henkilöä eri aloilta, kuten kaupan alalta, myynnistä, rakennus- ja maanrakennusalalta ja kuljetusalalta. Yhteistä kaikille valituille on se, että he ovat palvelualttiita, motivoituneita ja kielitaitoisia, Corin luettelee.

Olli Rasmus työskenteli aiemmin rakennusalalla, mutta kaipasi uusia haasteita.

- Tehtävä kuulosti mielenkiintoiselta ja sopivan haastavalta, joten päätin hakea. Koulutus on nyt kestänyt viitisen viikkoa, joten vielä en ole ihan täysin perillä mitä tuleman pitää. Periaatteessa kyse on yksinkertaisesta asiasta, mutta haasteen tuo se, miten asiat tehdään mahdollisimman järkevästi, Rasmus kertoo.

Samaa sanoo Anu Oravasaari.
- En tiennyt tästä työstä etukäteen mitään, joten tein hypyn tuntemattomaan. Tässä menneiden viikkojen aikana on kyllä huomannut, että yhdessä palapelissä voi olla tosi monta palaa!

Martin Östman työskenteli aiemmin kuljettajana, joten ala oli tuttu, mutta uudet haasteet houkuttelivat.

- Koulutuksen aikana olemme työskennelleet lähinnä työparin kanssa, mutta joitain pieniä asioita on tehty itsenäisestikin. Tämä on haastavaa, mutta tosi mukavaa hommaa. 

Tavoitteena työllistyminen

Ajojärjestelijän työ on asiakaspalvelutyötä, jossa pitää olla sopivasti ulospäinsuuntautunut ja kykeneväinen nopeisiin päätöksiin. Jotta kuorma ja kuski ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan, on ajojärjestelijän työskenneltävä huolellisesti ja tarkasti, mutta toisaalta valmistakin pitää saada aikaan.

- Näiden piirteiden lisäksi arvostamme työnantajana erityisesti avoimuutta, rehellisyyttä ja positiivisuutta. Niistä syntyy perusta, jolla pääsee jo pitkälle, Corin toteaa.

Ensimmäiset kolme viikkoa rekrykoulutettavat työskentelivät testiympäristössä, josta he siirtyivät harjoittelemaan todellisia työtehtäviä. Yrityksen omat kouluttajat opettivat asiat pala kerrallaan ja jokaiselle oli laadittu aikataulutettu perehdytysohjelma. Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän omistama Osuvakoulutus Oy järjesti teoriaopetuksen.  

- Rekrykoulutus räätälöidään aina yrityksen tarpeisiin. Lisäksi jokaisella koulutettavalla on henkilökohtainen opintosuunnitelma, jotka voivat hiukan erota keskenään, kertoo Osuvakoulutuksen toimitusjohtaja Max Hagström.

Rekrykoulutuksessa työnantaja pääsee tutustumaan mahdolliseen rekrytoitavaan, mutta toisaalta myös työntekijä pääsee tutustumaan yritykseen. Tavoite on, että koulutettava työllistyy, mutta lupauksia ei anneta.

- Rekrykoulutuksessa ei koskaan kouluteta henkilöstöä tulevaisuuden varalle, vaan tavoitteena on, että henkilö työllistyy juuri siihen työtehtävään, johon hänet koulutetaan. Joskus käy niinkin, että koulutettava toteaa, että ala tai työtehtävä ei olekaan häntä varten, muistuttaa Rose-Marie Lillmangs TE-toimistosta.

Ahola Transportilla ollaan tyytyväisiä prosessiin.

- Saimme hyviä tekijöitä, ja prosessi sujui kaikin puolin moitteettomasti. Voi sanoa, että tämä oli meille täydellinen paketti, jota suosittelemme muillekin yrityksille, Corin tiivistää.
 
 
Kirjoitus on julkaistu Kpedun Aikuiskoulutus 2017 -lehdessä.
Viimeksi muokattu: 16.8.2017